Takana oli tiivistahtinen syksy ja odotin joululomaa innoissani. Pari viikkoa olisi aikaa vain nukkua, löhöillä, syödä hyvin ja tavata sukulaisia ja ystäviä. Olin myös haaveillut, että käymme miehen kanssa lomareissulla, jotta saisin kunnolla etäisyyttä työasioihin. Teemme kumpikin töitä kotona ja joskus rentoutuminen kotona on hieman haastavaa koska ajatukset meinaa karata vain tekemättömiin töihin.

Ompelimo sijaitsee kyllä ulkorakennuksessa ja sinne en yleensä eksy lomalla, mutta minun ja miehen toimistot ovat talon sisällä ja usein on todella helppoa istua tarkistamaan koneelta jokin tärkeä sähköposti ja samalla unohtua tekemään sitten rästihommia useaksi tunniksi. Tämä ei ole pitemmän päälle lomailua ollenkaan!

Mietimme reissua pohjoiseen Ylläksen suunnalle ja olimme jo varaamassa majoitusta sieltä. Samalla muistimme, että koneinvestointi on hoidettava tammikuun aikana ja tämä kyseinen kone on Helsingissä, josta se täytyy hakea omalla autolla koska käyttöönotto ja koulutus tulisi tällä tavoin helpommin ja halvemmaksi.

Syksyn kiireiden jälkeen olin odottanut pääseväni rentoon lomamoodiin viikoksi, mutta tiesin ettei aika riitä lomailuun ensin pohjoisessa ja sitten etelässä. Kuusamosta etäisyydet Leville ja Helsinkiin ovat sen verran pitkät, että aikaa matkustamiseen pitää varata useampi päivä. Teimme kompromissin ja päätimme yhdistää työn ja huvin, eli lähdimme reissuun suuntana Helsinki! Lomalle ja hakemaan samalla uusi kone! Eikö ollutkin hyvä idea? 😊

Tällä kertaa päätimme ajaa Oulun kautta, jotta nuorin tyttömme pääsi samalla kyydillä kaverin luo vierailemaan. Me jatkoimme matkaa Oulusta kohti Kokkolaa, jossa yövyimme ensimmäisen yön. Eka yö meni vähän totutellessa uuteen paikkaan eikä uni oikein maistunut kunnolla. Reissujännitystä varmaan.

Matka jatkui Kokkolasta Helsinkiin, jonne saavuimme toisen päivän iltana. Lepäilimme illan hotellissa ja otimme rennosti. Aamupala hotellissa oli todella runsas ja herkullinen. Minusta lomalla parasta on istua valmiiseen pöytään. Siinä on kaikki valmiina eikä itsellä tarvitse laittaa tikkua ristiin. Se on harvinaista herkkua ja minä nautin täysin siemauksin! 😊

Konekaupoille lähdettiin maanantaina aamupäivästä ja siellä vierähtikin useampi tunti asian parissa. Kaikki oli uutta ja jännittävää ja kuinka hienoja logoja tämä uusi kone tekeekään! Olemme ottaneet moniväriset logot aiemmin alihankintana, mutta päätimme investoida nyt tuohon huippulaitteeseen eli suurkuvatulostimeen, jotta saamme tehtyä logot jatkossa itse. Toimitusaika sekä tarjouksen antaminen asiakkaalle nopeutuu, kun ei tarvitse odotella logoja toiselta paikkakunnalta saapuvaksi. Jes! Nyt voitte laittaa tarjouspyyntöjä tulemaan, jos haluatte monivärisiä logopipoja porukallenne!

Konehankinta päätettiin yhteistuumin ja kaupat lyötiin lukkoon. Samalla hetkellä konekauppias mainitsi, että kone ei saisi olla kovin pitkään ilman virtaa eikä sitä suositella säilytettävän kylmässä.

Äh, meillä oli ollut ajatuksena, että jatkamme lomaa vielä kolme yötä kone peräkontissa, mutta suunnitelmiin tuli kerralla muutos. Tässä hetkessä sitä miettii, että oliko se loman ja työn yhdistäminen sittenkään järkevää? Useinkaan ei, koska loma ei tunnu lomalta, jos tekee samalla töitä.

Pakkasimme laitteen autoon ja auton peräosa olikin täynnä tavaraa kattoon saakka, mutta kaikki mahtui onneksi kyytiin. Pohdimme, että ajammeko suoraan Kuusamoon, mutta matka on niin pitkä, että päätimme tehdä välipysähdyksen Kuopioon. Kuopiossa menimme hotelliin ja saimme myös auton lämpimään parkkihalliin yön ajaksi säilöön. Kone turvassa ja asia kunnossa siltä osin.

Matkalla Kuopiosta Kuusamoon katselimme yöpymisvaihtoehtoja uudenvuoden viettoon ja kaikki tuntui olevan täynnä. Vaihtoehtona oli vain lähialueet Salla-Suomu-Rovaniemi, koska emme olisi jaksaneet ajaa Kuusamosta enää kovin paljon kauemmas. Reissu Helsinkiin ja takaisin vie kyllä voimia ja istuminen on välillä aika puuduttavaa. 😊

Kotiin päästiin noin klo 17 aikaan ja koneen kantaminen sisälle ja asettelu vei sen verran aikaa, että päätimme viettää uuden vuoden kaksin kotona, Waldo-koira seuranamme. Nuoriso oli lähtenyt omille menoilleen ja me nautimme hiljaisuudesta ja kotilomasta tekemällä palapeliä ja juttelemalla. Kävimme illan aikana pitsalla ja samalla satuimme näkemään osan Kuusamon kaupungin ilotulituksesta.